top of page

Sailspecial winnaar Albert & Friends zeilen mee met Redmax

Lissabon  -  Sesimbra  -  Setubal

April 2014

De volgende dag zeilen we onder de grote hangbrug door de Taag af om dan op zee richting Sesimbra te sturen.
De bemanning van de Alvimedico gaan trainen en al snel zien we hen voorbij stuiven.
Mooie zeildag alleen de wind viel op het laatst wat weg.

De jachthaven van Sesimbra ligt vol met jachten, die vanuit Cascais in wedstrijdverband waren aangekomen.Geen plek meer voor de Red Max dus dan maar tegen een ponton van een lokale visser.

Helaas worden we hier door de politie na het lekker eten van speenvarken in het dorp gemaand om te vertrekken als we geen PV opgesteld wilden krijgen. Dan maar voor anker bij het ford op het strand. De nacht is wat hobbelig dus varen we weer vroeg door naar de jachthaven van Troia, 10 mijl de rivier op.

Dit is een schitterende nieuwe jachthaven waar we keurig onthaald werden en aangelegd met behulp van de  havenmeester en zijn twee jonge assistenten. Na het douchen in de mooie grote ruimtes van de club gaan we met de veerboot naar de overkant van de baai de oude stad van Setubal in. Ook hier vinden we weer een ongelooflijk leuk Portugees familie restaurant en hebben daar lekker visjes gesmikkeld.

De laatste dag vertrekken we vroeg terug naar Lissabon. Eerst staat er weinig wind, maar het uitzicht op de hoge kust is schitterend. Na de kaap voorbij Cabo Espichel neemt de wind toe. Het wordt schitterend zeilen, zonnig en met 5/7 B  maken we eerst een lange slag in zee. Dan overstag in één lange slag naar de ingang van de Taag. De mannen genieten met volle teugen en vertellen me dat het vooral hiervoor was waarop ze gehoopt hadden.

Als de boot weer op haar plek ligt, helpen de mannen me deze afspuiten en ship shape te maken.Ook de laatste dag heb ik veel hulp en Carlos gaat zelfs twee maal de 28 m hoge mast in om mijn defecte windmeter eraf te halen.’ s Avonds vlieg ik met hen weer naar huis met een gelukkig gevoel dat niet alleen de mannen zo genoten hadden maar tegelijk ik ook van hen en mijn boot.